Türkiye’de
yaklaşık 30 yıldır Anadolu Üniversitesi tarafından yürütülen açık ve uzaktan
eğitim faaliyetleri, Türkiye’yi bu alanda deneyim sahibi önemli ülkeler arasına
getirmiştir. Bugün 1,5 milyona yakın aktif öğrencisi ise Anadolu Üniversitesi,
dünya üzerinde açık ve uzaktan eğitim sağlayan mega üniversiteler arasındadır. Aşağıdaki tabloda mega üniversiteleri
görebilirsiniz;
Gelişmekte ülkeler kadar, gelişmiş
ülkelerde de yaygın bir eğitim modeli olan açık ve uzaktan öğrenme temelde iki
önemli amaca hizmet etmektedir;
-
Gelişmekte olan ülkelerde, yeterli
kapasiteye sahip olmayan ülkelerde, daha geniş kitlelerin eğitim imkanına sahip
olmak ve
-
Gelişmiş ülkelerde ise, eğitimde
kolaylık ve esneklik sağlamak, eğitime erişimi kolaylaştırmak.
(Kaynak: Açık ve Uzaktan Öğrenme –
Öğrenci Adaylarının Bakış Açısı, Prof.Dr. Cengiz Hakan Aydın, 2011, Pegem
Akademi, Syf.12)
Tarihsel Gelişim
Açık ve uzaktan öğrenme, iletişim
teknolojilerindeki gelişmelere paralel ilerlemiştir. Bu ilerleme üç döneme
ayrılır; Mektupla eğitim(correspondence study), görsel-işitsel araçlarla eğitim
ve bilgisayar ağlarına dayalı eğitim.
Mektupla eğitim yüksek öğretim
kurumlarının ilgisini çekmiş ve ABD’deki Chicago Üniversitesi ve Illinois
Weleyan Üniversitesi bu modelle uzun süre eğitim vermişlerdir.
Mektupla eğitim, 1920’lerde radyonun
gelişmesi ve 1950’lerde televizyonun yaygınlaşmasıyla yerini görsel-işitsel
araçlarla açık ve uzaktan öğrenmeye bırakmıştır. Özellikle uydu
teknolojilerinin gelişimi ile, televizyon uzaktan eğitimde 1960’lı yıllardan
sonra çok yaygın kullanılmaya başlanmıştır. 1962 yılında Güney Afrika
Üniversitesi’nin tamamen açık üniversiteye dönüşeceğini açıklaması ve hemen
sonrasında, 1969 yılında İngiliz Açık Üniversitesi’nin kurulması açık ve
uzaktan öğrenme tarihinde önemli dönüm noktaları olmuştur. Başta Almanya, Çin,
Hindistan, Kore ve Türkiye olmak üzere, pek çok ülkede üniversiteler İngiliz
Açık Üniversitesi’ni örnek alarak televizyon ve basılı malzemelere dayalı açık
ve uzaktan eğitim uygulaması başlatmıştır. 1980’li yıllardan itibaren bu
üniversiteler daha geniş kitlelere ulaşarak mega üniversitelere dönüşmüştür.
1990’larda bilgisayar ağlarının daha
geniş kitleler tarafından kullanılmasıyla, başta ABD olmak üzere, Avrupa, Asya,
Avustralya, Afrika ve Güney Amerika’daki bir çok ülkede bilgisayar ağlarına
dayalı açık ve uzaktan öğrenme girişimleri başlamıştır.
Açık ve uzaktan öğrenme Türkiye’de de
oldukça paralel bir gelişme göstermiş, önce mektupla bağlayan eğitim,
sonrasında görsel – işitsel araçlarla desteklenmiş ve ardından da bilgisayar
ağlarına dayalı olarak sunulmuştur.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitim
Daniel, Mackintosh ve Diehl’e göre (2007)
1999 yılında, uzaktan eğitim üniversitelerinde toplam 3 milyon öğrenci varken, 10
yıldan daha az bir sürede bu rakam 6 milyona çıktı.
Sloan Konsorsiyumu tarafından her yıl
tekrarlanan bir çalışmaya göre 2009 yılında BD’de yüksek öğretim kurumlarındaki
öğrencilerin %30’u en az bir dersi uzaktan almıştır. Aynı rapora göre, aynı yıl
geleneksel bölümlere kayıtlar %2 artarken, çevrimiçi öğrenmeye kayıt %21 artış
göstermiştir. ABD’deki işletme programlarının %33’ü tamamen uzaktan çevrimiçi
öğrenme sunmaktadır. Bölümler içinde çevrimiçi öğrenmeye en az ilgi, %16 ile
mühendislik bölümlerindedir.
2010 yılı (White ve Diğerleri)
İngiltere uygulamalarına baktığımız zaman, İngiliz Açık Üniversitesi dışında,
308 yüksek öğretim kurumunun %37’si çevrimiçi dersler sunmaktadır. Dersler
genelde meslek eğitimi, önlisans ve lisansüstü alanlarındadır.
2010 yılında, Latchem ve Jung, Asya’daki
33 açık üniversitenin milyonlarca öğrenciye açık ve uzaktan eğitim sunduğunu
söylemektedir. Oldukça başarılı olan bu üniversitelerden 20 tanesi mega
üniversiteler listesine girmiştir.
İngiltere dışında Avrupa ülkelerinde,
Bolonya sürecinin önceki alanlarından olan yaşamboyu öğrenmenin de etkisiyle,
açık ve uzaktan eğitim oldukça yaygındır. Avrupa Birliği bu alanda projeleri
desteklemiştir ve desteklemeye devam etmektedir. Almanya’daki Fern
Üniversitesi, Fransa’daki CNED, Hollanda Açık Üniversitesi, Katalan Açık
Üniversitesi, İtalya’daki UNINETTUNO, Portekiz’deki Aberta Üniversitesi,
İspanya’daki Ulusal Uzaktan Eğitim Üniversitesi yaklaşık 1 milyon öğrenciye
eğitim vermektedir. Asya’da uzaktan eğitim konuları yaygın eğitim
konularındayken, Avrupa’da daha çok mesleki eğitim ve yetişkinler üzerine
odaklanmıştır.
Kaynaklar:
-
Açık ve Uzaktan Öğrenme – Öğrenci
Adaylarının Bakış Açısı, Prof.Dr. Cengiz Hakan Aydın, 2011, Pegem Akademi
- Simonson, Teaching and Learning at a Distance, Foundations of DE
- Simonson, Teaching and Learning at a Distance, Foundations of DE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder