Androgoji,
yetişkinlerin nasıl öğrendiği ile ilgili çalışmaların başlaması ile ilk defa
1950’lerde Avrupa’da gündeme gelen bir konudur. 1970’lerden itibaren ise
özellikle Amerikalı Malcolm Knowles (http://en.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Knowles),
yaptığı çalışmalarla bu alana şekil vermiştir. Knowles androgojiyi,
yetişkinlerin öğrenmesine yardımcı olma bilimi ve sanatı olarak
tanımlamaktadır.
Yetişkin
öğrenmesi, genel olarak tek yönlü ve didaktik bir öğrenme yerine, problem çözme
ve katılımcı odaklı bir öğrenme olarak tanımlanır. Yetişkin öğrenmesi aynı
zamanda öğreten ve öğrenen arasında eşitlik, saygı ve sevgi gerektirir.
Malcolm
Knowles tarafından yetişkinlerin öğrenmesi alanında ortaya konulan kuram, açık ve
uzaktan öğrenenlerin daha çok yetişkinler olması nedeniyle, açık ve uzaktan
öğrenme alanında da kullanılmış, yaygınlaşmış ve kabul görmüştür.
Knowles
tarafından 1990 yılında ortaya konulan kuram, yetişkinlerin deneyim ve
araştırma ile öğrendiğini ve bu kuramın aşağıdaki unsurlardan oluştuğunu
belirtmiştir;
-
Uygun
fiziksel ortama ek olarak, karşılıklı saygı, işbirliği, güven, açıklık ve
özerklik içeren psikolojik bir ortam,
-
Katılımcı
öğrenmeye uygun yapı,
-
İhtiyaçların
doğru belirlenmesi,
-
Öğrenme
hedef ve amaçlarının açık biçimde sunulması,
-
Amaçlara
ulaşmak için gerekli kaynakları ve stratejileri açık biçimde ortaya koyan
etkinliklerin tasarlanması,
-
Başarıya
ulaşıldığını gösteren bir planın geliştirilmesi,
-
Öğrenme
ihtiyaçlarının yeniden tanımlanmasını sağlayan nitel ve nicel
değerlendirmelerin kullanılması
Knowles
tarafından belirtilen bu unsurları, yetişkin öğrenmesini prensipleri olarak şu
şekilde gruplamak da mümkündür;
-
Yetişkinler
iç motivasyon ve kişisel yönelimle daha rahat öğrenirler.
-
Yetişkinler,
deneyimlerini ve bilgilerini öğrenme deneyimine taşırlar.
-
Yetişkinler
amaç odaklıdır.
-
Yetişkinler
öğrendikleri ile yapacakları arasında ilişki isterler.
-
Yetişkinler,
pratik, uygulama ve sonuç odaklıdır.
-
Yetişkinler,
kendilerine saygı duyulsun isterler.
Yetişkinler İçin Açık
ve Uzaktan Öğrenme
Knowles,
yetişkinler için tasarlanan açık ve uzaktan öğrenme sistemlerinin bazı
özellikler içermesi gerektiğini belirtmiştir. Bu özellikler şunlardır;
-
Ders
televizyon ortamında ise yetişkinler konuyu sadece duymamalı, ne olduğunu
görmelidirler. Ders sadece düz anlatımdan oluşmamalıdır.
-
Psikolojik
ortam yetişkin öğrenene gerekli saygının gösterildiği bir ortam olmalıdır.
-
Yetişkin
öğrenenler desteklendiklerini hissetmelidirler. Yetişkinler tarafından yapılan
sunum, bu sunumlara ilişkin eleştiriler dersin bir parçası ise, ilgili kurallar
açıkça belirtilmeli ve gerekçelendirilmelidir. Yapılan eleştiriler kişilere
yönelmemelidir.
-
Dersin
başlangıç noktası, yetişkin öğrenenlerin ihtiyaçları ya da ilgi alanları ile
ilişkili olmalıdır.
-
Ders
planları, dersin tanıtımını, öğrenme hedef ve amaçlarını, kaynaklarını, her
etkinlik için zaman çizelgesini açık ve net olarak içermelidir.
-
İçeriğin
genelden özele sunulması yetişkinler için en çok işe yarayan yöntemdir.
Andragoji ve Pedagoji
Karşılaştırması
Pedagoji,
kısaca çocukların öğrenmesi ile ilgilenen bir alandır. Öğretmen odaklı eğitim
veya genel olarak eğitim ile ilgilendiği söylenebilir.
Pedagojik
modelde, neyin öğrenileceğine, nasıl öğrenileceğine ve ne zaman öğrenileceğine
öğretmenler karar vermektedirler. Sorumluluğu öğretmenler almaktadır,
öğretmenler yönlendirmektedirler.
Antik
çağlardaki önemli öğretmenlerden olan Konfiçyüs ve Plato’ya, ya da benzerlerine
baktığımızda, o tarihlerde öğretimin bu kadar otoriter olmadığını, öğretmenin
kişileri aktif kılmakla mümkün olduğunu düşündüklerini görüyoruz. Yüzlerce yıl
sonra eğitimin, genel olarak, öğretmen odaklı ve pasif öğrenmeye dönmüş olması
gerçekten çok şaşırtıcı.
Pedagoji
alanında araştırmalarımda gördüğüm önemli bir isim var; John Dewey. 1859 – 1952
yılları arasında yaşayan Dewey, çocuk eğitiminde otoriter ve öğretmen odaklı bir
yaklaşım yerine, çocuğu yönlendirici, öğrenen odaklı bir yaklaşımı savunmuştur.
Konfiçyüs ve Plato gibi, Dewey tarafındn neredeyse yüz yıl önce söylenilenlere
hala aykırı davranıyor olmamız şaşırtıcı.
Knowles,
tarafından ortaya konulan ve sadece yetişkinlerin öğrenmesi için geçerli olduğu
düşünülen kuralların, önemli ölçüde çocukların öğrenmesi için de geçerli
olduğunu düşünüyorum. Knowles’ın da benzer bir görüş ortaya koyduğu,
yetişkinler için deneyim ile ilgili kural dışında tüm kuralların çocuk
öğrenmesinde de geçerli olduğunu söylediği belirtilmektedir.
Yetişkin
ve çocuk öğrenmesinin farklı olduğunu söyleyen kaynakların ise özetle
söyledikleri şudur;
|
Pedagoji
|
Andragoji
|
Öğrenen
|
Öğretmene
bağlıdır. Tüm öğrenme sorumluluğunu öğretmen alır. Değerlendirmeyi öğretmen
yapar.
|
Öğrenme
sorumluluğunu kişi alır.
|
Öğrenen
Deneyiminin Rolü
|
Öğretenin
deneyimleri öğrenmede etkili olur. Çocuğun sınırlı yada hiç deneyimi yoktur.
|
Öğrenen
deneyimi ve birikimi ile öğrenir.
|
Öğrenmeye
Hazır Olma
|
Öğrenenlere
hazır olmaları söylenir.
|
Yetişkinler,
farklı etmenlerle öğrenmeye motive ve hazır olurlar.
|
Öğrenme
Akışı
|
Konu
mantığına göre, adım adım öğrenme gerçekleşir.
|
Öğrenme
hayat ile ilişkili olmalıdır. Yetişkinler, problem çözmek, gerçek hayat
vakalarını görmek isterler.
|
Öğrenme
Motivasyonu
|
Dış
bir etmenle (sınav, not, diploma vb) motive olurlar.
|
İçsel
motivasyon önemlidir.
|
Kaynaklar:
- Açık ve Uzaktan
Öğrenme – Öğrenci Adaylarının Bakış Açısı, Prof.Dr. Cengiz Hakan Aydın, 2011,
Pegem Akademi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder