Eğitim
sektöründe ortak dili konuşmanın çok önemli ve gerekli olduğunu düşünüyorum.
Sektörde gerek iş dünyası, gerekse akademik dünyanın iletişimini kuvvetlendirmesi
açısında acil bir ihtiyaç olduğu kesin. Hala ortak bir dil ve tanım zeminini
henüz oluşturamadık. Formal, non-formal ve informal kavramlarına girmeden, bu
kavramları anlamak açısından da önemli bulduğum bazı temel kavramları özetlemek
istiyorum;
Eğitim: Kişide değişime, gelişimi neden olan, öğrenme
eyleminin olduğu her tür faaliyettir. Öğrenme büyük ölçüde yapılandırılmamış
şekilde, hayatın, yaptıklarımızın içinde gerçekleşmektedir.
Öğretim: Elbette, belirli öğrenme hedeflerine uygun
düzenlenen planlı ve yapılandırılmış öğrenme de, eğitim ve gelişimin ayrılmaz
bir parçasıdır. Öğretim, belirli hedeflere ulaşmak için ve belirli bir ortam
içinde planlanan eğitim aktiviteleridir. Sınıf eğitimi, e-öğrenme, vb. faaliyetlerden
oluşur.
Yetiştirme: Genelde belirli bir meslek alanına ilişkin,
bilgi, beceri ve tutumların öğretilmesi ve uygulanmasını amaçlayan eğitim
etkinliğidir. Bu etkinlikler, yapılandırılmış veya yapılandırılmamış şekillerde
olabilir.
Öğretme: Bireyin öğrenme sürecini destekleyen, kolaylaştıran
öğrenme etkinlikleridir. Bu etkinlikler, yüz yüze veya çevrimiçi, çevrimdışı
gerçekleşmektedir. Bu etkinlikler, yapılandırılmış veya yapılandırılmamış
şekillerde olabilir.
Öğrenme: Öğrenme, davranışçı (behaviorist) yaklaşıma
göre bireyin gözlemlenebilen ve tekrarlanan davranışındaki değişim, bilişçi
(cognitivist) yaklaşıma göre bireyin zihninde depoladığı bilgi miktarındaki
değişim ve yapılandırmacı (constructivist) yaklaşıma göre ise, bireyin
deneyimleri sonucu zihninde oluşturduğu anlamdaki değişimdir. Kısaca öğrenme,
bireyin iç süreçleri ile ilişkili, değişim sürecidir.
Kavramlarla ilgili açıklayıcı bir görseli aşağıda
sunuyorum;
Bu temel kavramlar ardından, formal, non-formal ve informal kavramlarını kısaca
açıklayalım;
Formal (Yapılandırılmış) Eğitim:
Belirli bir öğrenme amacı için
organize edilen, düzenli ve planlı öğrenme etkinlikleridir. Okullarda, mesleki
eğitim kurumlarında, kurumların eğitim birimlerinde verilen eğitimler örnek olarak
sunulabilir. Genellikle eğitim sonunda bir diploma veya sertifika verilen
eğitimlerdir. Okul içinde daha uzun süreli, belirli ortak özellikleri olan
hedef kitleye verilen bu eğitimler, okul dışında genelde daha kısa ve ihtiyaca
yönelik, farklı hedef kitlelerin bir arada eğitildiği eğitimlerdir.
İnformal (Yarı Yapılandırılmış) Eğitim:
Yarı yapılandırılmış eğitim,
günlük hayatın içinde gerçekleşen, rastlantısal, aileden, arkadaşlardan, akranlardan,
meslektaşlardan, kısacası herkesten öğrenilen bir eğitim türüdür. Kişinin
gözlemleri, yaşadıkları ile gerçekleştiği ve ilgi alanlarıyla doğrudan ilişkili
olduğu için, daha eğlenceli, akılda kalıcı, farkında olmadan olsa da daha
öğretici bir eğitim türüdür. Hemen hemen hiç organize edilmeyen, rastlantısal,
kendiliğinden oluşan öğrenmedir.
Non-formal (Yapılandırılmamış) Eğitim:
Yapılandırılmamış eğitim, bir
diploma veya sertifika programı için uçtan uca yapılandırılmamış olsa da, bir
konu uzmanı, konusunda deneyimli bir kişi tarafından verilen eğitimdir. Kişinin
ilgili alanlarına göre katıldığı hayat boyu eğitim programları buna örnek
olabilir. Kişi ilgi alanlarına göre tercih ettiği için daha öğretici, yetkinlik
ve bilgi geliştirici olduğu söylenebilir.
Kaynaklar:
- - Açık ve Uzaktan Öğrenme – Öğrenci Adaylarının
Bakış Açısı, Prof.Dr. Cengiz Hakan Aydın, 2011, Pegem Akademi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder